Långjäst bröd och lite update

 

Wow, det var ett långt uppehåll! Jag har tagit några dagar “ledigt” från bloggen, har bara känt mig lite allmänt oinspirerad och då är det svårt att få något skrivet här:) Jag blir så enormt påverkad av mörkret vi har runt omkring oss nu, mörkret och kylan. Blåsten. Allt grått.

Men! Mat har ändå lagats och en massa bröd har bakats!
Långjäst bröd

Mina kära surdegsgrunder fick jag tyvärr slänga, jag fick inte fart på dom av någon anledning. Om det beror på bristen på värme eller något annat, det vet jag inte. Någon gång ska jag försöka mig på det igen.

Tills dess kommer jag hålla på med: Långjäsning! Jag hittade av en slump boken Långjäst och Lättbakat- Riktigt bröd med enkla metoder av Maria Blohm på biblioteket i början på förra veckan och har bakat mig igenom en hel del av recepten nu. SÅ oerhört enkelt sätt att göra grymt gott bröd på! De största skillnaderna mot när man bakar på vanligt vis är:

  1. Man använder väldigt väldigt lite jäst och därmed slipper man jästsmaken i brödet. För även om man kanske inte direkt tänker på det så är den smaken ganska distinkt.
  2. Många av de här bröden behöver du inte ens knåda. Det är bara att röra ihop ingredienserna, plasta bunken och låta stå över natten.
  3. Torrjäst används ofta, vilket betyder att du inte ens behöver ha färsk jäst hemma för att spontant kunna baka.
  4. Brödet blir riktigt segt och gött! Nästintill surdegs-segt.

För mig är det här helt omvälvande eftersom jag ÄLSKAR bröd men har dragit mig från att baka själv i flera år. Tycker aldrig jag fått till det tidigare.

bröd och bullet journal

Jag har också lagat en del mat såklart, däribland ugnsrostad butternut pumpa med en fyllning på trattkantareller, quinoa och rostade pinjenötter. Receptet skulle ha hamnat här om det bara hade blivit liiiite godare, jag var inte helt nöjd med det! Ska finslipa det lite, men visst blev det fint?

butternutpumpa med trattkantareller och quinoa

butternut pumpa

Vi har även hunnit ha ett stort kalas, med vegansk pannkakstårta till alla ca 20 barnen 😀 Så roligt!

171125veganpanncake

171125veganpanncake2

Nåja, det var en liten uppdatering på vad jag har haft för mig förra veckan. Våran 90 Days challenge fortsätter, dock har vi slarvat lite med sovtider på kvällarna samt slarvat med bloggen då. Men yoga kl 5.30 har vi hållt i! Alltid nått! 56 dagar i rad har vi gjort yoga nu. Jag har även kommit igång och tränat igen nu, känns väldigt nice.

Ikväll ser jag fram emot bokcirkel med finaste vänner ❤  Vi ska diskutera boken Omgiven av idioter, hur man förstår dem som inte går att förstå.

Kram på er!

Leave a comment